Reklam och marknadsföring – är det någon skillnad?

Reklam och marknadsföring är begrepp som de allra flesta av oss har hört många gånger. Företag marknadsför sina tjänster och produkter, och vi ser ständigt reklam på internet och TV:n med mera. Vad är egentligen skillnaden mellan dessa begrepp? Man kan säga att marknadsföring är ett gäng aktiviteter som företag sysslar med på en marknad. Det kan handla om att analysera målgrupper, metoder och hur deras konkurrensmiljö ser ut. Arbetet med marknadsföring kan mynna ut i kampanjer, erbjudanden och reklam. Där kommer alltså begreppet reklam in. Det kan sägas vara själva resultatet av marknadsföringen. Ett exempel är att en TV-reklam för en mataffär är resultatet av en marknadsföringsstrategi där företaget vill få människor att handla fler varor i deras butik.

Tips inom marknadsföring och reklam

När du ska marknadsföra ditt företag eller ett erbjudande från ditt företag finns det några saker att fundera på så att reklamen blir bra. Det första är att alltid fundera över mål och syfte. Varför ska ni göra denna reklam och vad vill ni uppnå med det? Steg två är att analysera målgrupper, det vill säga vilka ni vill nå ut till. Gör gärna också en omvärldsanalys, det vill säga ta reda på vad som händer kring området ni ska marknadsföra. Vad är populärt? Har era konkurrenter gjort något liknande? Efter det är det av stor vikt att ni funderar på själva informationen och kommunikationen. Dels var den ska ske (online? Tidningar? Skyltar? TV?) och dels hur den ska ske. Avslutningsvis är det bra att, en tid efter att reklamen är publicerad, utvärdera er insats.

Det är lite av en konst att lyckas med sin marknadsföring och reklam. Det viktigaste är att man i sin planering är väldigt tydlig och överens om vad man vill få ut av det. Utan faktorer som syfte, mål, målgrupp och kanaler kommer ni troligtvis inte att lyckas särskilt bra.

Reklam och marknadsföring kräver planering för att fungera